
ABBA i Mysen: Det eneste konsert utenfor Sverige – Momarkedet 1973
Det finnes konserter som definerer tidsepoker – og så finnes det øyeblikk som oppleves som nesten uvirkelige i ettertid. For mange ABBA‑fans er Østfoldøyeblikket i august 1973 et slikt. Dette var bandets eneste konsert utenfor Sverige den sommeren, og stedet var… Mysen, under Momarkedet.
Det var fredag 31. august 1973 da Agnetha, Björn, Benny og Anni-Frid stod på scenen med forventningsfulle tilskuere foran seg. De spilte “Ring Ring” – kanskje den engelskspråklige versjonen – og alt inntektene gikk til Røde Kors. Konserten hadde en spesiell aura: en mindre konsert med stort internasjonalt format i et lite Østfoldsamfunn.
Det uvanlige var at showet aldri ble sendt på TV. Ingen optagelser finnes i NRKs arkiver, og det ble ikke vist i riksdekkende programplan. Dette gjorde konserten legendarisk, men også mystisk – et sort hull i kulturskattkista.
For Mysen og festivalen var det et prestisjeøyeblikk: ABBA, i sin oppstartstid, i det som var en folkelig og veldedig kontekst. Det symboliserte festivalens ambisjon og evne til å tiltrekke publikum – og internasjonale navn – selv uten urbane rammer.
Dette ene showet har blitt gjenstand for nostalgisk mimring blant de som var til stede. Det representerer en kulturell gullalder for Momarkedet, og i ettertid har det gitt festivalen mytisk status blant musikkentusiaster og lokalhistorikere.
Det faktum at ABBA sto på scenen i Mysen høsten 1973, men aldri ble filmet eller sendt på TV, gir hendelsen en aura av mystikk. Det finnes glimrende teknologiske muligheter i dag til å la fantasien leve videre: VR‑gjenopplevelser, digital rekonstruering på arkivfoto, lokal historieverksteder – alt for å visualisere scenen, antrekk, stemning og publikum.
ABBA-fans og lokalheritage-arkivarer kan bruke slike verktøy til å gjøre øyeblikket mer håndgripelig: å skape digitale bildeboken, tidslinjen, besøke stedet fysisk med AR-overlegg – alt mulig i dagens tekniske ramme. Selv uten originalfilm kan man gjenskape øyeblikket som et digitalt kunstverk.
Videre inspirerer hendelsen til tanke om hva kulturarv er: ikke alltid det som er dokumentert – men det som lever i fordummed fortelling. Legenden om ABBA på Momarkedet er kanskje sterkere nettopp fordi det ikke finnes bevis – minnet bærer og skaper selv sin egen mytologi.
Derfor kan dette legendariske øyeblikket inspirere lokal historiefortelling, kunstprosjekter, skoleprosjekt og kulturvandringer – som alle understreker hvordan nostalgi og troverdighet kan være lag på lag – og hvordan lokalhistorien kan formes ikke bare av fakta, men også av tro, fortelling og inspirasjon.

