
Songs of Europe 1981: Momarkedet som Eurovision‑møtepunkt
I 1981 var Momarkedet scene for noe helt utenom det vanlige: TV‑sendingen Songs of Europe, en hyllest til Eurovision-sangkonkurransens 25‑årsjubileum. Festivalområdet i Mysen ble et europeisk møtested der tidligere eurovisionvinnere delte scene – en prestisjefylt begivenhet utenom grand prix-sirkuset.
Kunstnere med stor appell – fra Lys Assia til ABBA (i klipp), fra Johnny Logan til Bucks Fizz – deltok i programmet. Showet skilte seg fra vanlige festivalinnslag ved sin internasjonale profil og profesjonelle TV-produksjon, som ble sendt live fra Momarkedet. For første gang ble festivalen satt i et europeisk lys – som mer enn bare et lokalt tivoli, men som kulturarena i nasjonal og internasjonal klasse.
Interpretasjon, musikk og publikum var i samspill med kameraer som fanget festivalens sjel – samtidig som det gjorde det tilgjengelig for seere utenfor Mysen. For festivalens merkevare ble det et kraftfullt løft. Momarkedet 1981 ble ikke bare et folkefest; det ble en kulturell markør på kartet.
I dag er Songs of Europe sett på som et kulturelt stjerneøyeblikk for Norge – i form av Eurovision-feiring på regional festival. TV-sendingen ble sendt til millioner, inkluderte tidligere vinnere, store orkestre, blomsterscener og tekst på flere språk – alt sagt: det var et storslått, internasjonalt øyeblikk i en liten kommune.
I ettertid fungerer den som læring for dagens festivalkultur: hvordan man kan løfte regionale arenaer til verdensscenen ved hjelp av samarbeid (NRK + EBU), programmering av internasjonale artister, og visuell storsatsing. For andre regioner som planlegger kulturelle arrangement, kan Momarkedet være referansepunkt for hva man kan oppnå – med riktig visjon og partnerskap.
Dessuten viser Songs of Europe lagene bak kameralinser, tekster, virkemidler – alt styres med presisjon. Det gir troverdighet til festivaler også utenom Oslo, som kan tenke: kanskje kan vi tiltrekke internasjonal oppmerksomhet også – med riktig kombinasjon av innhold, distribusjon og stolthet.
Om Momarkedet skulle gjenoppstå, kan Songs of Europe være forbilde: rundeseremonier, historiske tilbakeblikk, regionale artisters historie koblet til større internasjonale rammer – kanskje innen kulturarv, kanskje internasjonale temaer. Eksporter Momarkedets idé, ikke bare festivalen.

